En nu een bedrijf starten in de UAE, zo doet u het.

Hier wordt bijna dagelijks bijgewerkt waar u tegenaan loopt als u een bedrijf wilt starten in de UAE, bijvoorbeeld in Dubai. Wij helpen u er graag bij. 

Hoe waarborg ik dat mijn rekening wordt betaald?

hoe groot is de kans dat mijn rekening niet wordt betaald in de UAE?

De kans dat de rekening helemaal niet wordt betaald is eigenlijk vrij klein. Maar de kans dat de rekening niet op tijd wordt betaald is helaas erg groot. Heel erg groot.

Hier volgen mij tips om dat te vermijden:

1) laat klanten in elk geval een deel vooruit betalen. Dit heeft twee voordelen; jij hebt het geld vast binnen en hiermee staat meteen vast dat er sprake is van een contract. Zorg voor een duidelijk contract met een uniek contractnummer en vermeld dat op de factuur.

2) wees een Nederlander, wees direct en beleefd. Er is niets mis mee om 4 dagen voordat er betaald moet worden te bellen naar je contactpersoon en na te vragen of de betaling 'op de rol' staat. De meeste bedrijven doen de betalingen maar eeens per week eruit. Daarom moet je niet in paniek raken als er enige dagen te laat wordt betaald, mits dat vooraf wordt aangegeven.

3) Na 4 dagen te laat, meteen bellen. Heb je niet niet lef gehad om tip 2 op te volgen, dan moet je meteen na een dag te laat aan de telefoon hangen. Wees vasthoudend. Wil je meer zaken met deze ene klant gaan doen, dan is dit het moment om de klant 'op te voeden'. Ze moeten leren dat jij het lef hebt om te bellen en dat je vasthoudend bent. Vrees niet voor de relatie. Bijna het omgekeerde; er is mogelijk meer respect voor de ondernemer die haar zaken op orde heeft dan voor de ondernemer die met zich laat sollen.

4) 'the payment will be processed very soon Madam'. Uiteraard hetzelfde doen als wat je in Nederland zou doen; datum vastleggen en na het gesprek meteen een e-mail erachteraan met daarin naam en toenaam en de betaalafspraak.

5) Niets betaald? Ai, dan wordt het lastig. De UAE deelt samen met Saudi-Arabië de twijfelachtige eer tot de top te behoren. De top van moeilijkste landen om je geld geïncasseerd te krijgen wel te verstaan...Er volgen nu een aantal mogelijkheden waar ik in latere berichten dieper op in ga:

a) je kunt de case aanmelden bij een lawfirm (zinvol maar duur),

b) je kunt de case aamelden bij een debt collection agent (goedkoop, maar haalt meestal niet zoveel uit),

c) je kunt naar het small claims tribunal,

d) je kunt je rekening notarieel laten bevestigen,

e) je kunt naar het Dubai Economic Department.

Het voert in een bericht te ver om ze al deze opties met voor- en nadelen te behandelen. Maar...een gewaarschuwd mens telt voor twee.


Reclame voor iemand anders


 Dit is de allereerste keer dat ik reclame maak, maar dan niet voor mezelf. Het gaat om de bankdiensten CurrencyFair en Transferwise.

Wat is het geval? 

Het geval is dat banken in de UAE voor alles wat ze doen geld vragen, behoorlijk goed verdienen aan ons. Ons, dat zijn mensen met een bankrekening in Euro's en een bankrekening in Dirhams. En natuurlijk ook nog vaak een rekening voor Dollars and mogelijk zelfs voor Britse Ponden.

Nu leest u natuurlijk wel eens: 'no commissions!'. Da's mooi, maar het gaat bij het ruilen van geld van het ene land naar geld van het andere land altijd over twee dingen. De 'spread' oftewel het verschil tussen inkoop en verkoop van een bepaalde munt, en de commission, die soms wel en soms niet afhankelijk is van de omvang van het bedrag.

U kunt een succesvolle zaak opbouwen in de UAE, maar als u uw bankzaken en met name de kosten van de wisselingen van Dirhams naar Euro's etc. verwaarloost, dan kunt u daarop leeglopen.

Wat is nu de oplossing? Nou, er zijn er twee op dit moment die de moeite van het onderzoeken en aanraden waard zijn. Ten eerste is er CurrencyFair. En ik krijg geen commissies, maar raad u toch aan er een blik op te werpen. Helaas wordt CurrencyFair door veel banken in de UAE actief tegengewerkt. Maar als u een bank hebt die er zaken mee doet, scheelt het veel geld. En er is niks mis mee om als u naar de bank gaat uw Nederlandse directheid in te zetten en op de man/vrouw af te vragen: 'does your bank block CurrencyFair?'

Daarnaast is er een redelijk spectaculaire nieuwe mogelijkheid gecreëerd door Transferwise; de borderless debitcard. Het idee is eenvoudig: je krijgt een debitcard (dat is heel vergelijkbaar met een bankkaart zoals u die in Nederland van uw bank krijgt) en daarop mag je meerdere valuta aanhouden. Met een app kun je aangeven dat je bijvoorbeeld Euro's wilt wisselen Dirhams. Kom je dan in de Carrefour in Dubai en wil je je boodschappen afrekenen, dan doe je dat gewoon met die debitcard. Het wisselen van je Euro's naar Dirhams wordt gedaan tegen de dagkoers, zonder commissies. De kaart zelf kost iets van €25 per jaar. En in Nederland kun je met diezelfde debitcard je boodschappen bij de Albert Heijn afrekenen. In Euro’s. 

Het advies is: verwaarloos je bancaire kosten niet. Kijk naar moderne alternatieven.

Waarom vertel ik dit allemaal? Omdat ik bedrijven ken die op jaarbasis meer dan een ton in Euro's aan hun bank betalen voor het wisselen van geld van de ene muntsoort naar de andere. Een ton...

bedrijfslicenties van freezones in de UAE

Al die licenties enzo; wie controleert het eigenlijk, ik kan toch gewoon beginnen op de goedkoopste? 


Er zijn drie partijen die controleren of je licentie klopt. Ten eerste je klanten. Mensen in het algemeen en jouw klanten in het bijzonder willen, als ze in de UAE wonen en werken, geen gedoe met de authoriteiten, dus het is heel normaal om een kopie van de licentie te vragen. Ten tweede je leveranciers, met hetzelfde argument. Ten derde je bank. Je bank kan behoorlijke boetes krijgen als blijkt dat jij heel andere dingen doet dan wat er op je licentie staat.  


De authoriteiten van de freezones zelf kunnen je ook bevragen, maar doen dat zelden.  


Het is dus sowieso handig om een beetje een brede licentie te kiezen. Per freezone zijn er doorgaans tussen de 2.000 en 8.000 activiteiten, die onderverdeeld zijn in segmenten. Per licentie mag je dan 1 of meerdere activiteiten binnen een segment doen, of bijvoorbeeld twee activiteiten in verschillende segmenten. Kortom, het is nog een heel gepuzzel om de juiste licentie te vinden tegen minimale kosten. 


Als je iets heel onhandigs doet waardoor je bijvoorbeeld meerdere licenties aan het afnemen bent terwijl dat niet hoeft, is het zo dat de meeste freezones je keurig waarschuwen en tippen over een goedkopere oplossing met dezelfde rechten. Maar ja, de meesten, dat zijn dus niet alle freezones. En ik heb meegemaakt dat mensen totaal onnodig €4.000 extra aan het betalen waren terwijl met een iets andere formulering het veel goedkoper kon. 


Als je eenmaal de goede licentie hebt, dan is het verlengen van die licentie erg eenvoudig geworden. Vrijwel elke freezone accepteert tegenwoordig creditcards (ook die van buiten de UAE), cash betalen is in dit land ook geen probleem en een cheque uitschrijven mag ook nog steeds.  


Als je niet de goede licentie blijkt te hebben, dan kun je die veranderen. Het is verreweg het handigst dit te doen een maand voordat de licentie moet worden verlengd. Maar...het is wel gedoe.  


Start geen ‘branch’ op een freezone; en wel hierom niet:

Is het handig om een branche te starten, een subsidiary? Dan zou ik die bijvoorbeeld vanuit mijn bv kunnen financieren?

Het is om drie redenen niet handig om een subsidiary / branch te starten op een freezone (en daarbij maakt het niet uit welke freezone).

1) Het is veel meer papierwerk en de procedure duurt veel langer. Dit gaat mogelijk tegen je verwachtingen in, maar het is zo. De eenvoudigste manier om te starten in de UAE op een Freezone is met een natuurlijk persoon als enig aandeelhouder.

2) Het gaat moeilijk worden, zo niet onmogelijk, om een bankrekening te krijgen op naam van die subsidiary. De banken redeneren hier klaarblijkelijk; aangezien je een dochter bent van een groter geheel, hebben we te weinig garanties dat het geld op de bankrekening blijft staan.

3) De Nederlandse belastingdienst vind het heel fijn als u een dochteronderneming in de UAE start. Zeker als het goed gaat zal worden gesteld dat alle winst belast is naar Nederlandse normen. En dat was nou juist (meestal) niet de bedoeling. En zeker als die dochter is opgezet met geld van een Nederlandse bv zal dit een taai gevecht worden wat de belastingdienst in Nederland doorgaans wint.

☞ Maar stel nu dat je niet zelf hier ter plekke wilt zijn, wel het bedrijf op jouw naam wilt zetten, maar het ook wat eng vindt om de financiële sleutels van het hele bedrijf in handen te geven van die manager die in de UAE ter plekke de boel aanstuurt. Is daar een oplossing voor?

Ja. Een van de oplossingen is dat nadat je naar de bank bent geweest, je de tokens, webbers, RSA-verifiers of hoe die dingen van de bank ook mogen heten, opstuurt naar jezelf in Nederland bijvoorbeeld. Als er dan zaken betaald moeten worden, dan kan de manager in de UAE gewoon een e-mail sturen naar met de vraag een bepaalde transactie te doen. Daarmee is het risico op financiële fraude nog steeds niet 100% uitgesloten, maar wel heel erg sterk verminderd.

En afhankelijk van je situatie heb je dan mogelijk het beste van twee werelden; een onafhankelijk bedrijf in de UAE waarvan de winsten nog steeds onbelast zijn, zonder de noodzaak je hier te vestigen.

De hele procedure in vogelvlucht


De bureaucratie, hoe erg is het?


Die bureaurcatie in dat soort landen, dat is toch een groot drama voor ondernemers?

Ja en nee. Ja, als je blind vertrouwt op wat de mensen achter de balie je vertellen en als je blind vertrouwt op wat je op internet vindt. Nee als je de juiste adviseur hebt, die de actualiteit van de regelgeving bijhoudt.

Dit is natuurlijk een beetje een flauw antwoord, maar daarom niet minder waar. Het probleem zit voor een deel ook in de enorme eigenwijsheid van ondernemers in het algemeen en van de Nederlandse ondernemers in het bijzonder. ‘Wat, 8 pasfoto’s? 6 is toch ook genoeg?!’

- En ik denk dan ‘who cares?’ Als ze hier graag 8 pasfoto’s van je willen hebben voordat ze je een visum geven dan laat je 8 pasfoto’s maken.

En dat die dan bij het ene emiraat een witte achtergrond moeten hebben en bij het andere emiraat juist een blauwe….tsja, dat moet je even weten.

De vergelijking gaat ook een beetje mank omdat je in de UAE / VAE wel een visum krijgt als je een bedrijf start, en in Nederland beslist niet. Althans, niet als je geen EU-paspoort hebt. En in Nederland ben je best veel tijd kwijt als ondernemer om de blauwe brieven brigade (belastingdienst dus) tevreden te stellen en dat is ook vaak een bureaucratisch en tijdrovend proces. Daar ben je in de UAE dan weer bijna helemaal van verlost.

- Helemaal?

Nee, niet helemaal. Er is een btw / VAT van 5% en registratie is verplicht voor elk bedrijf dat meer dan €90.000 omzet per jaar draait. En er is een importheffing van 5% voor alle goederen die je van een free zone naar het ‘mainland’ brengt. En daarmee houdt het op.

- Echt, is dat alles?

Nou, er zijn ook tolwegen waarvoor je een sticker moet monteren op je voorruit en hotels hebben een toeristenbelasting van €5 per nacht per kamer, maar dan houdt het bij mijn weten echt op. De tolwegen en -bruggen zijn niet duur; circa 1 euro per keer. Maar ja, dat kan toch nog aardig oplopen als je toevallig net aan de verkeerde kant van de stad woont.

Starten in een vreemd land als ondernemer is waarschijnlijk nergens echt gemakkelijk. En starten buiten de EU zal moeilijker zijn - overal - dan starten binnen de EU. Maar als je niet kijkt naar de bureaucratie om te starten, en je je richt op de bureaucratie die overblijft als je eenmaal bent gestart, de zogenaamde running state situation dan ben ik er van overtuigd dat de UAE een uitstekend land kan zijn om je te vestigen.

Een 10-jaars visum in de UAE / VAE

Klopt het dat er 10 jaars Visa zijn in de Verenigde Arabische Emiraten?


Ja dat klopt, en dat is spectaculair nieuws! Sinds gisteren 20 mei 2018 heeft de vicepremier van de Verenigde Arabische Emiraten aangegeven dat er 10 jaars visa verstrekt gaan worden aan buitenlanders. Dit zal uiteraard gebonden zijn aan voorwaarden. Hoe die voorwaarden er precies uitzien is onbekend, maar duidelijk is wel dat ingenieurs, ICT-ers, artsen en andere mensen die een beroep uitoefenen waar in de UAE veel behoefte aan is hier een tienjaars-visum kunnen gaan krijgen.

Dat geldt ook voor mensen die hier investeren in onroerend goed. Momenteel is het zo dat als je een huis of appartement koopt van meer dan € 220.000, je ook een visum krijgt. Dat visum moet echter elke twee jaar worden vernieuwd. En dat geeft onzekerheid. Elk land heeft immers het recht om een visum te weigeren zonder opgaaf van reden. Ik heb geen idee of dat vaak gebeurde, maar het gaf onzekerheid. Met een tienjaars visum Wordt die onzekerheid sterk verminderd . En dat is echt groot nieuws.


Ook investeerders in bedrijven kunnen onder voorwaarden in aanmerking komen voor een tienjaarsvisum. Deze regelgeving moet op het eind van 2018 geïmplementeerd zijn. Ik weet niet zeker of dit wordt gehaald, maar zeker is wel dat je er op dit moment nog geen gebruik van kunt maken.  Als het zover is zullen er uiteraard ook weer voorwaarden aan worden verbonden. Ik verwacht bijvoorbeeld in elk geval een minimum-investering.  


Tenslotte, en daar zal later meer nieuws over zijn, wordt het ook mogelijk om 100% eigenaar te worden van een bedrijf wat gevestigd is op het zogenaamde mainland of moederland. Simpel gezegd niet in een Free Zone.  Op dit moment was er slechts één bedrijf wat daarvoor toestemming had gekregen. Dat was Apple Inc. 


Ik schat, en nu volgt louter speculatie, dat deze nieuwe regels waarschijnlijk niet van toepassing zullen zijn voor de meer bescheiden bedrijven. Apple kreeg weliswaar toestemming om 100% van de aandelen in eigen bezit te houden, maar wel de verplichting om een ongelofelijk grote winkel uit te rollen op een toplocatie waar zij ook een absolute top-huur voor zullen moeten betalen. (Mocht je nog het nog niet gezien hebben; hij staat tegenover de Burj Khalifa in de Dubai Mall).  

Ik wil niet weten wat daar aan huur moet worden betaald.


Desalniettemin schat ik, opnieuw speculatie, dat dit een enorme positieve impuls zal geven aan de economie van de Verenigde Arabische Emiraten. Voor heel veel mensen was het hier toch een dingetje, elke twee jaar of elke drie jaar je visum moeten vernieuwen en niet de garantie hebben dat het goed zou gaan. Daar lijkt nu voor velen een einde aan te komen.

Een bureaucratie om gek van te worden?

Die bureaurcatie in dat soort landen, dat is toch een groot drama voor ondernemers? 


Ja en nee. Ja, als je blind vertrouwt op wat de mensen achter de balie je vertellen en als je blind vertrouwt op wat je op internet vindt. Nee als je de juiste adviseur hebt, die de actualiteit van de regelgeving bijhoudt.  


Dit is natuurlijk een beetje een flauw antwoord, maar daarom niet minder waar. Het probleem zit voor een deel ook in de enorme eigenwijsheid van ondernemers in het algemeen en van de Nederlandse ondernemers in het bijzonder. ‘Wat, 8 pasfoto’s? 6 is toch ook genoeg?!’

- En ik denk dan ‘who cares?’ Als ze hier graag 8 pasfoto’s van je willen hebben voordat ze je een visum geven dan laat je 8 pasfoto’s maken.  

En dat die dan bij het ene emiraat een witte achtergrond moeten hebben en bij het andere emiraat juist een blauwe….tsja, dat moet je even weten.  

De vergelijking gaat ook een beetje mank omdat je in de UAE / VAE wel een visum krijgt als je een bedrijf start, en in Nederland beslist niet. Althans, niet als je geen EU-paspoort hebt. En in Nederland ben je best veel tijd kwijt als ondernemer om de blauwe brieven brigade (belastingdienst dus) tevreden te stellen en dat is ook vaak een bureaucratisch en tijdrovend proces. Daar ben je in de UAE dan weer bijna helemaal van verlost. 

- Helemaal? 

Nee, niet helemaal. Er is een btw / VAT van 5% en registratie is verplicht voor elk bedrijf dat meer dan €90.000 omzet per jaar draait. En er is een importheffing van 5% voor alle goederen die je van een free zone naar het ‘mainland’ brengt. En daarmee houdt het op. 

- Echt, is dat alles? 

Nou, er zijn ook tolwegen waarvoor je een sticker moet monteren op je voorruit en hotels hebben een toeristenbelasting van €5 per nacht per kamer, maar dan houdt het bij mijn weten echt op. De tolwegen en -bruggen zijn niet duur; circa 1 euro per keer. Maar ja, dat kan toch nog aardig oplopen als je toevallig net aan de verkeerde kant van de stad woont.   


Starten in een vreemd land als ondernemer is waarschijnlijk nergens echt gemakkelijk. En starten buiten de EU zal moeilijker zijn  - overal - dan starten binnen de EU. Maar als je niet kijkt naar de bureaucratie om te starten, en je je richt op de bureaucratie die overblijft als je eenmaal bent gestart, de zogenaamde running state situation dan ben ik er van overtuigd dat de UAE een uitstekend land kan zijn om je te vestigen.  

Een voorbeeld: een Nederlandse fotograaf komt met een free lance license naar de UAE. Die bedrijfsstart en het visum wat voor twee jaar geldig is, kost haar zo’n €6.000. De huren zijn stevig, en ze start in een one bedroom apartment op een mooie ‘compound’ een flink end weg van Dubai waarvoor ze €800 per maand betaalt incl. de stroom voor de airco. Het is een klein appartement, maar de faciliteiten op de compound zijn uitstekend (tennisbanen, zwembaden, parken etc.) Autorijden is goedkoop en benzine ook, dus ze gooit haar camera’s en andere aparatuur in haar Jeep Grand Cherokee die ze voor €5.000 heeft gekocht. Autoinbraken zijn uiterst zeldzaam en aangezien de ramen getint zijn, laat ze alle spullen gewoon in die auto liggen; wel zo makkelijker. 

Omdat ze goed navraag heeft gedaan, heeft ze ook een commerciële ziektekostenverzekering afgesloten, die haar €240 per maand kost, maar wel de mogelijkheid geeft om zo nodig in Nederland behandeld te worden. Belangrijk, want ze heeft zich uitgeschreven uit Nederland.

Haar opdrachtgevers betalen haar voornamelijk cash, wat heel normaal is in de UAE en ook volstrekt legaal. Er is immers geen inkomstenbelasting, dus er hoeft ook niets aangegeven te worden en er hoeft ook niets verborgen te worden. Haar omzet ligt rond de €3.500 per maand. Met name haar family shoots zijn gewild. Dat is bijna netto geld. Omdat dit onder de drempel van de VAT ligt, hoeft ze geen VAT af te dragen (en kan ze dus ook geen VAT terugclaimen en hoeft geen boekhouding bij te houden). Haar Facebook pagina wordt druk bezocht en daar gooit ze zo’n €150 per maand aan promoties tegenaan. 

Nee, ze wordt hier geen miljonair. Maar ze spaart bijna alle maanden €1.000 wat in Nederland steeds maar niet wilde lukken. Het geld parkeert ze in dirhams bij de RAKBANK, en de dirham is 1 op 1 gekoppeld aan de dollar, dus het valutarisico is te overzien. 







Waarom zou ik een bedrijf in Dubai moeten starten, überhaupt?

Waarom zou ik überhaupt moeten overwegen om in de UAE te starten?

Dat ligt helemaal aan je business. Als je coach bent in Nederland, en graag wil coachen in Dubai is mijn reflex: doe het niet; we hebben hier genoeg coaches. Als je electrisch aangedreven boten kunt bouwen....Mwah, dat zou hier wel eens een gat in de markt kunnen zijn. Let wel; ik doe geen marktonderzoek. Toch zijn er 5 echte voordelen waardoor ik denk dat de UAE het overwegen waard kan zijn:

Met stip op nummer 1; geen inkomsten- dividend- overdrachts - bpm - kansspel- vermogens- vennootschaps- erf- of assurantiebelasting. En dan heb ik ze niet eens allemaal genoemd. En dat scheelt niet alleen serieus geld, maar ook een bak papierwerk. En omdat het papierwerk ontbreekt, ontbreken ook de daarbij behorende boetes. Let op, er is wel een importbelasting en een VAT, die zeer vergelijkbaar is met onze omzetbelasting, alleen een meer dan 4 keer zo laag percentage kent; 5%

Op nummer 2; bereikbaarheid. Dubai's internationale vliegveld DXB verwerkt het krankzinnige aantal van 70 miljoen passagiers per jaar. Het is bijna makkelijker om met Nederlanders op DXB te spreken dan in Nederland zelf.  

Op nummer 3; veiligheid. Heb je eenmaal geld verdiend, dan kun je dat hier uitgeven. Je Range Rover SV V8 wordt niet bekrast, je iPhoneX wordt niet gestolen en als je als van sieraden houdt; draag ze lekker. Voor mannen geldt hier een ander advies:-)

Op nummer 4; ondersteuning voor 'menial tasks'. Daar waar Nederland echt een doe-het-zelf-land is waar arbeid vrijwel niet meer door privépersonen in te huren is, zijn er hier veel ongeletterde mensen die een in hun ogen uitstekende boterham verdienen door jouw te ontzorgen van het strijkgoed, het wassen van je auto, zelf autorijden etc. etc.

Op nummer 5; toch wel...het weer. Ja, het is hier 4 maanden per jaar snikheet, maar het is hier ook 6 maanden per jaar gegarandeerd fantastisch weer. Gegarandeerd.

Let wel; ik kan uitstekend 5 punten noemen waarom je vooral niet naar de UAE moet komen om te ondernemen. En ik ben daar niet blind voor. Maar dat was de vraag niet:-)

Free lancer permits in de UAE

Het heeft erg lang geduurd, maar ook in de UAE begrijpt men nu dat er Freelancers bestaan en dat die groep heel blij is met hun Freelance bestaan en dan ook helemaal niet streeft naar een baan. En dat is goed nieuws; want de Freelancer viel vroeger in de UAE toch een beetje tussen wal en schip. Nu dus niet meer. De exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar deze zullen lager zijn dan voor ‘normale’ bedrijven. Hou er rekening mee dat je maar 1 visum op zo’n bedrijf mag vestigen. Je kunt dus geen medewerkers aannemen. 

Al je werkzaamheden moet je in de UAE in dit geval uitvoeren onder je eigen naam. Je mag dus niet een bedrijfsnaam bedenken. Hou er ook rekening mee dat banken je geen corporate account gaan geven. Nu zit je daar als Freelancer niet op te wachten, maar toch… 

Tenslotte; over de kosten van die license wordt natuurlijk weer heel erg geheimzinnig gedaan, en op deze site vind je wel het antwoord. De license kost je bij de juiste Free Zone circa €3.500 en dat is inclusief de visumkosten en inclusief het E-visa kanaal (lang verhaal, doet er even niet toe). Wat belangrijk is, is dat vergelijkbare licenties met iets meer rechten ‘vroeger’ circa €6.000 - €7.000 kostten en dat was zelfs zonder visumkosten. 

En natuurlijk kunnen wij dit begeleiden op een zodanige manier dat je met minimale reisbewegingen in bezit komt van een licentie en een visum. En dat visum geeft je zelfs het recht om echtgenoot / echtgenote en kinderen een visum te geven; het zogenaamde dependent-visa.  






© Hilda van der Tuin, 2018