Corporate bankrekeningen in de UAE

Klopt het dat het steeds moeilijker wordt om een bankrekening voor je bedrijf te krijgen?

Ja, dat klopt.

Moeilijker en duurder. Geld wat je verplicht moet aanhouden op je lopende rekening kost immers ook geld.

Een tijd terug heeft de EU de UAE als belastingparadijs aangemerkt. Daar was de UAE niet blij mee. SInds januari 2018 zijn ze van die lijst van belastingparadijzen afgehaald en dat willen ze heel graag zo houden. Daarom zijn de banken extra streng geworden.

Ik heb een belronde gedaan en geleerd dat met name eigenaren van een bedrijf dat een General Trading license heeft het moelijker gaan krijgen wegens 'additional compliance checks'. Terzijde; mensen die hier op een freelance licentie wonen en werken kunnen sowieso geen 'corporate bank account' openen.

Daarnaast hebben vrijwel alle banken de minimale bedragen die je moet aanhouden op je lopende rekening fors verhoogd. Dit is wat mijn belronde opleverde. Hou u vast:

Noorbank: 100.000 AED aanhouden (ca €22.000) 

Emirates Islamic Bank: 100.000 AED

RAKBank: 25.000 AED 

Emirates NBD: 200.000 AED (ca €44.000)

Indien je onder dat bedrag zakt, krijg je een boete, te betalen per maand. Die boete is niet idioot hoog, ongeveer €150. Maar die krijg je dus wel elke maand...Daarbij geldt dat alleen de Noorbank kijkt naar het gemiddelde maandsaldo, en de andere banken die boete al uitdelen als je een dag onder de drempel zakt. Merk op dat ik hier dus iets positiefs zeg over de Noorbank (en dit is dan ook meteen het enige positieve wat ik kan verzinnen over die bank).

Niet alles is kommer en kwel; u kunt over deze bedragen onderhandelen en er zijn kleinere banken die soms flexibeler zijn. Ik ga geen specifieke bank aanraden omdat de kwaliteit teveel afhankdelijk is van de relatiemanager die u toevallig treft. Ook bij een heel matige bank werken heel goede relatiemanagers, en ook bij een heel goede bank werken heel matige relatiemanagers.

Indien uw omzet te laag is om een reletiemanager te kunnen rechtvaardigen (en die is in de UAE een stuk normaler dan in Nederland) dan wordt alles door 'the branch of the bank' gedaan. En dat betekent langere wachttijden en een meer gestandaardiseerde aanpak waarbij geen ruimte is voor uitzonderingen. Een beetje zoals u in Nederland waarschijnlijk gewend bent...

Tenslotte: onderhandel met de bank. Het gegeven dat het een bank is wil niet zeggen dat alles vast ligt. U kunt gewoon vragen / proberen een betere deal te krijgen. Of het nu gaat om de minimale bedragen die u moet aanhouden of de koers die u krijgt in dollars voor uw dirhams. 

Onderhandel. 

En als de bankmedewerker zegt: 'these are our standard fees', trek dan uw meest teleurgestelde gezicht en vraagt: 'so I am just a standard client?'

© Hilda van der Tuin, november 2021